söndag 10 november 2013

Minnen av träd och berg..


I saw old Autumn in the misty morn
stand shadowless like silence, listening to silence..

Stormen har anlänt. Den ylar i templet och viner genom de salar som är mitt undermedvetna. En underbar känsla av naturens vansinniga makt bryter sakta sönder de väggar som separerat mig från det förbjudna, från det som tidigare varit anatema. Månen kallar på sina tjänare dessa dunkla dagar i November, det okända viskar i varje vind som sakta flyttar de tunga molnen över himmelens dunkla valv.

Att vandra i dessa kyliga nätter är att känna sann eufori.. Det finns något definitivt i den frost som sakta kryper in för att sluka landskapet i rimfrostens vackra väv. Har dessa ögon inte redan sett all den skönhet som döljer sig i dimma och dis, har den inte redan vandrat genom detta föränderliga landskap så många år tidigare och sett hur modern sakta somnar in i väntan på den vinter som komma skall.. All denna död, all denna tystnad.. Att få vandra, att få se allt detta är en gåva vars innebörd den inte spekulerat i fram tills nu. Någonting säger mig att vi dödliga aldrig kommer att förstå, döden måste infinna sig innan insikten kommer om detta livs bräcklighet, om detta livs eviga kamp emot ett universum som trots allt inte borde gett oss liv.

Tystnaden har alltid vart fruktansvärd i mitt liv, tystnaden har vart så otroligt sällsynt. Men dessa månader, när snön slutligen faller och det drömmande tillstånds som den befunnit sig i fladdrar undan likt aska från en öppen eld, först då inser den hur rösterna alltid kommer att finnas där. Från mitt livs början tills dess att den drar sitt sista andetag i detta kadaver till människa kommer de bortom följa mig, från Oneiros till det okändas käftar.. Dömd är drömmaren att bli kallad när tiden väl är inne. Dagar som dessa välkomnar den det. Nätter som dessa känns min uppgift så mycket klarare. 

Stillhet och tystnad, när skall dessa ting få upplevas.. 
Tomhetens väsande, vi vandrar samman i detta skal.. 
Må det klä oss väl..

Inga kommentarer: